DROGIE DZIECI!, DRODZY RODZICE!
Zapraszam na kolejną dawkę dobrej zabawy!!!!
Dzisiaj oprócz ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych będziemy wzbogacać słownictwo oraz spostrzegawczość.
ZABAWA ODDECHOWA:
- „Malowanie bańkami”:
– Rodzic przygotowuje: białą kartkę, farby plakatowe, kubeczki z wodą, płyn do naczyń (najlepiej „Ludwik”) i rurkę do napojów. Dolewa do wody nieco płynu do naczyń oraz farby plakatowej w wybranym kolorze. W kilku pojemnikach można przygotować różne kolory płynu do baniek. (wodę z farbą i płynem należy mocno zmącić, tak aby powstały bąbelki).
- Dziecko, pod nadzorem Rodzica, moczy jeden koniec rurki w powstałych kolorowych płynach do baniek, a następnie, w drugi (suchy) koniec rurki, delikatnie dmucha i puszcza bańki na kartkę. Gdy bańki pękną, zostawią kolorowe ślady. Powstanie w ten sposób radosny obrazek.
GIMNASTYKA NARZĄDÓW MOWY (doskonalenie pracy warg, języka i żuchwy, rozwijanie samoświadomości w zakresie pracy narządów artykulacyjnych)
- Bajka logopedyczna „Porządki sowy"
- Dorosły opowiada bajkę polecając dziecku wykonywać czynności w nawiasach . (przed lusterkiem)
- Rodzic oznajmia dziecku, że nasze języki będą sowami, a buzia będzie domem sowy:
Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (przy zamkniętej buzi - przesuwamy językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym). Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu (przy szeroko otwartej buzi - przesuwamy czubkiem języka od zębów do tyłu jamy ustnej, w stronę gardła po podniebieniu górnym), potem zdjęła firanki (dotykamy czubkiem języka do każdego z górnych zębów, zaczynając od ostatniego zęba z jednej strony do ostatniego z drugiej strony) i wyprała je w pralce (wykonujemy wargami motorek). Sowa odkurzyła też ściany (przesuwamy czubkiem języka po wewnętrznych ścianach policzków) oraz podłogę (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu dolnym) a następnie powiesiła czyste firanki (przy szeroko otwartej buzi dotykamy kilkakrotnie, czubkiem języka, wałka dziąsłowego, czyli „magicznego miejsca” za górnymi zębami). Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągamy szeroko usta w uśmiechu). Dumnie wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (poruszamy językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej). Spojrzała w górę (sięgamy czubkiem języka w stronę nosa), spojrzała w dół (sięgamy czubkiem języka w kierunku brody). Rozejrzała się też w prawo (przesuwamy czubek języka do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwamy czubek języka do lewego kącika ust). Wszędzie był porządek i słychać było śpiewające ptaki (gwiżdżąc naśladujemy głosy ptaków).
ZABAWA ORTOFONICZNA
- „Różne pojazdy”- Rodzic recytuje wiersz, a dziecko uzupełnia odgłosy - wyrazy dźwiękonaśladowcze,
Ruch w powietrzu i na wodzie,
Na ulicy i w zagrodzie:
Jedzie traktor- pyr- pyr-pyr, pyr-pyr-pyr
Czasem rower mknie- dryń-dryń-dryń, dryń-dryń-dryń,
Szybko mknie karetka zwinna – e-o, e-o, e-o, e-o, e-o, e-o,
Ona czekać nie powinna!
Samochody rozpędzone- żżżżżżż,(wargi w „pyszczek rybki”, język na wałku dziąsłowym, zęby złączone)
Każdy pędzi w swoją stronę.
A co płynie, zbliża się?
Mała łódka fale tnie!
Woda szumi- szu-szu-szu, (wargi w „pyszczek rybki”, język na wałku dziąsłowym, zęby złączone)
Łódka przypłynęła tu.- szu-szu-szu,
A tam w górze- spójrzcie dzieci,
To samolot sobie leci!
Ryk silników słychać- żżżżżżż,
Kadłub pięknie w słońcu lśni.
Wzbogacanie słownictwa, spostrzegawczości.
Materiał zawiera 2 karty. Na pierwszej znajduje się wieloelementowa ilustracja, na drugiej karta kontrolna z podpisanymi elementami wykorzystanymi na karcie pierwszej, które należy policzyć. Dziecko wycina elementy z drugiej karty. Następnie wybiera kolejno elementy, głośno mówi ich nazwę oraz odszukuje je na dużej karcie. Dodatkowym zadaniem jest wskazanie ile małych elementów jest na dużej karcie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz