czwartek, 22 października 2020

DROGIE DZIECI!, DRODZY RODZICE!

Zapraszam na kolejną dawkę dobrej zabawy!!!!

Dzisiaj oprócz ćwiczeń oddechowych i artykulacyjnych będziemy wzbogacać słownictwo oraz spostrzegawczość.


ZABAWA ODDECHOWA:

- „Malowanie bańkami”:

– Rodzic przygotowuje: białą kartkę, farby plakatowe, kubeczki z wodą, płyn do naczyń (najlepiej „Ludwik”) i rurkę do napojów. Dolewa do wody nieco płynu do naczyń oraz farby plakatowej w wybranym kolorze. W kilku pojemnikach można przygotować różne kolory płynu do baniek. (wodę z farbą i płynem należy mocno zmącić, tak aby powstały bąbelki).

- Dziecko, pod nadzorem Rodzica, moczy jeden koniec rurki w powstałych kolorowych płynach do baniek, a następnie, w drugi (suchy) koniec rurki, delikatnie dmucha i puszcza bańki na kartkę. Gdy bańki pękną, zostawią kolorowe ślady. Powstanie w ten sposób radosny obrazek.


GIMNASTYKA NARZĄDÓW MOWY (doskonalenie pracy warg, języka i żuchwy, rozwijanie samoświadomości w zakresie pracy narządów artykulacyjnych)

- Bajka logopedyczna „Porządki sowy"

- Dorosły opowiada bajkę polecając dziecku wykonywać czynności w nawiasach . (przed lusterkiem)

- Rodzic oznajmia dziecku, że nasze języki będą sowami, a buzia będzie domem sowy:

Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (przy zamkniętej buzi - przesuwamy językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym). Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu (przy szeroko otwartej buzi - przesuwamy czubkiem języka od zębów do tyłu jamy ustnej, w stronę gardła po podniebieniu górnym), potem zdjęła firanki (dotykamy czubkiem języka do każdego z górnych zębów, zaczynając od ostatniego zęba z jednej strony do ostatniego z drugiej strony) i wyprała je w pralce (wykonujemy wargami motorek). Sowa odkurzyła też ściany (przesuwamy czubkiem języka po wewnętrznych ścianach policzków) oraz podłogę (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu dolnym) a następnie powiesiła czyste firanki (przy szeroko otwartej buzi dotykamy kilkakrotnie, czubkiem języka, wałka dziąsłowego, czyli „magicznego miejsca” za górnymi zębami). Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągamy szeroko usta w uśmiechu). Dumnie wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (poruszamy językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej). Spojrzała w górę (sięgamy czubkiem języka w stronę nosa), spojrzała w dół (sięgamy czubkiem języka w kierunku brody). Rozejrzała się też w prawo (przesuwamy czubek języka do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwamy czubek języka do lewego kącika ust). Wszędzie był porządek i słychać było śpiewające ptaki (gwiżdżąc naśladujemy głosy ptaków).


ZABAWA ORTOFONICZNA

- „Różne pojazdy”- Rodzic recytuje wiersz, a dziecko uzupełnia odgłosy - wyrazy dźwiękonaśladowcze,


Ruch w powietrzu i na wodzie,

Na ulicy i w zagrodzie:

Jedzie traktor- pyr- pyr-pyr, pyr-pyr-pyr

Czasem rower mknie- dryń-dryń-dryń, dryń-dryń-dryń,

Szybko mknie karetka zwinna – e-o, e-o, e-o, e-o, e-o, e-o,

Ona czekać nie powinna!

Samochody rozpędzone- żżżżżżż,(wargi w „pyszczek rybki”, język na wałku dziąsłowym, zęby złączone)

Każdy pędzi w swoją stronę.

A co płynie, zbliża się?

Mała łódka fale tnie!

Woda szumi- szu-szu-szu, (wargi w „pyszczek rybki”, język na wałku dziąsłowym, zęby złączone)

Łódka przypłynęła tu.- szu-szu-szu,

A tam w górze- spójrzcie dzieci,

To samolot sobie leci!

Ryk silników słychać- żżżżżżż,

Kadłub pięknie w słońcu lśni.




Wzbogacanie słownictwa, spostrzegawczości.

Materiał zawiera 2 karty. Na pierwszej znajduje się wieloelementowa ilustracja, na drugiej karta kontrolna z podpisanymi elementami wykorzystanymi na karcie pierwszej, które należy policzyć. Dziecko wycina elementy z drugiej karty. Następnie wybiera kolejno elementy, głośno mówi ich nazwę oraz odszukuje je na dużej karcie. Dodatkowym zadaniem jest wskazanie ile małych elementów jest na dużej karcie.

Wersja bez drukowania:
Poszukaj obrazków z listy. Policz, ile znalazłeś.
Powiedz pełnym zdaniem: Znalazłem (ile) (czego).










    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz